
Gagging the Media 
 
 
Slovenia: Under My Thumb 
 
Slovenia's government is proving resourceful and energetic in its attempts to control 
the country's journalists. 
 
 
by Borut Mekina 
 
 
LJUBLJANA, Slovenia | A certain long-distance courier service has become an 
unwelcome sight among some Slovenian journalists, who have taken to joking at the 
end of the work day that they "survived it without DHL." 
 
That's because it was through a DHL delivery that the Vienna and Zagreb 
correspondents for the country's largest daily discovered in mid-April that they would 
likely lose their jobs.  
 
The firings of two reporters, called "bad journalists" by their editor, would not raise 
many eyebrows in a country with a mature media market. But in Slovenia, where for 
two years the government has worked to tighten its grip on journalists, it looks like 
only the latest and most 
blatant example of political bullying. 
 
Slovenia's center-right government, which will be the first from the new European 
Union members to take the EU presidency in January, came to power in October 
2004. It quickly set about "reforming" the country's media landscape, concentrating 
first on the country's national radio and television broadcaster, RTV Slovenia.  
 
RTV's governing council had been composed primarily of civil society 
representatives, journalists, musicians, writers, academics and representatives of 
sports associations. But Branko Grims, a member of parliament from the Slovenian 
Democratic Party, which is the largest in the country's ruling coalition, argued that 
such a council represented largely left-wing interests. As leftist parties had fared 
poorly in the elections, Grims said, such representation was not in keeping with the 
wishes of voters. 
 
Instead, he proposed that parliament be allowed to appoint a majority of council 
members or approve those proposed through a public process. 
 
The first consequence of this political takeover of RTV was commercialization. The 
new council introduced an "infotainment" program that started with a scandal: a 
right-wing politician essentially got the opportunity to insult Slovenia's Romani 
community. The show invited a member of the Romani community and the leader of 
a nationalist party, who made a distinction between hard-working and honest 
Slovenes, on the one hand, and promiscuous and irresponsible "gypsies" on the other. 
It received excellent ratings. 
 
 



ONE BY ONE 
 
But while the most ink was spilled over changes at RTV, the process of "balancing the 
media," or "pluralization" as the government called it, hit hardest at the seemingly 
independent daily Delo, Slovenia's biggest and the most influential newspaper, with a 
circulation topping 65,000.  Through a series of deals using connected companies, 
some of 
which were partly state-owned, the government exerted pressure on Delo to change 
its management.   
 
Editorial changes followed, and dozens of respected journalists left the company. 
Barbara Surk, for example, who had won several awards for her coverage of the 
Middle East, was forced out after she refused to accept a deal offering her the lowest 
salary permissible by law. Surk, who said she never received an explanation, now 
writes from Dubai for the 
Associated Press.  
 
One of the Delo correspondents to receive a fateful DHL package, Matija Grah, is 
convinced his ouster has more to do with the displeasure of the Slovenian foreign 
minister than with his own job performance. Grah, who had been recognized by the 
country's journalists association 
for his reporting from Vienna, last year criticized an Austrian plan to settle the issue 
of bilingual street signs in Carinthia, a southern region of the country where a 
Slovenian minority lives.  
 
The proposal would have listed the towns where bilingual signs would be required but 
would have denied the Slovenian community the right to challenge the list or even to 
complain if it were not enforced - a real concern, given that the notorious nationalist 
politician Jorg Haider is Carinthia's governor. Further, such a denial would arguably 
violate the Austrian State Treaty of 1955, which established Austria as an 
independent state and outlined the rights of its Croatian and Slovenian minorities.   
 
The Slovenian foreign minister, Dimitry Rupel, however, did not see it that way. On 
the day that Grah's commentary ran, he hailed the proposal as a "step in the right 
direction." Although he would later change his opinion of the Austrian bill, Rupel 
phoned Delo's editor in chief that day to complain about the commentary. 
 
After an unsuccessful attempt to recall Grah from his Vienna posting, the paper's 
chairman of the board is trying to have Grah fired for incompetence, but Delo's 
foreign editor has admitted publicly that he was forced by the paper's management to 
give Grah a poor job evaluation. The matter is now before a court. 
 
"What I can say is that my reports and comments from Vienna triggered relatively 
major interventions ... in Delo, Grah said during a public discussion of the case 
recently. 
 
"Suddenly others were also not allowed to raise their voice. But in the end, it was my 
opinion article that made them want to call me back from Vienna, of course with a 
different ustification. Now, you should imagine the effect this had on the other 
journalists: Even the ones who didn't know me before stopped me in the corridors, 
telling me how horrible it was." 
The other DHL victim was Rok Kajzer, Delo's Zagreb correspondent. Kajzer received 
his package after criticizing Slovenia's dispatching heavily armed special police forces 



to a disputed border area with Croatia to prevent Croatian workers from building a 
road there. 
 
When Delo's union representatives complained about the treatment of the 
correspondents, they, too, were warned that their jobs could be in jeopardy if they 
continued to damage the paper's reputation. 
 
In late May, more than 60 members of the Slovenian Writers Association released a 
letter titled "Against Intimidation and Punishment." They protested that Delo's 
journalists must have freedom of expression and declared, "We don't want to live in a 
society that is ruled by 
fear." 
 
PULLING STRINGS 
 
Rupel has made no secret of his interest in seeing what gets published. He recently 
made a singular offer to journalists who complain that their work is censured: send 
him the articles, he suggested, and he would personally arrange their publication. 
Rupel's offer, with its implicit suggestion that he has such control over editors, caused 
a stir. 
  
Ervin Hladnik Milharcic, a former features editor at Delo, said he was once invited to 
lunch with Rupel, who warned him not to oppose the government.  
 
The government also exerts financial pressure on the country's media. In late 2005, 
all major state-owned companies - telecom firms Mobitel and Telekom, internet 
service provider Siol, insurer Zavarovalnica Triglav, Adria Airways, Nova Kreditna 
banka Maribor, and Petrol -- left the two predominant media planning agencies to 
join a new one.  Afterward, independent daily Dnevnik saw its advertising revenues 
from these companies fall far below its projections for 2006 of 1.17 million euros, 
instead taking in almost 376,000 euros.  
 
The loss of Mobitel's business, the country's largest mobile operator, was especially 
difficult. Aside from contracts signed long ago, it no longer advertises in Dnevnik or 
the weekly Mladina, which nearly went under for lack of advertising.  
 
Neither paper's circulation has dropped. 
 
On the other hand, Delo, with its new, more pliable management, saw its circulation 
drop while advertising revenues rose.  
 
At Primorske novice, a daily newspaper near the Italian border, local politicians 
dictated to the publisher, via the town's public information office, who the new editor 
in chief would be. The ownership structure of Primorske novice includes a few state-
controlled firms and a couple of others that depend largely on doing business with the 
government. 
 
In the face of such pressure, journalists have begun creating memorials to spiked 
stories. Boris Jausovec, a reporter for the Vecer daily, which is controlled by a state-
owned bank, started collecting the articles that had been killed by the paper's 
management and gluing them inside a wardrobe, which he called a bunker. He soon 
had a collection of more than 40 pieces of work. Now the bunker is an institution, set 
up at more than four media outlets across the country.  



The government has responded to accusations that it leans on the media by saying 
that these instances were independent decisions made by private companies or by 
dismissing such protests as a political reaction from left-leaning journalists.  
 
The government's hand was strengthened by the U.S. State Department in March, 
which, for the first time since 1999, declared in its annual human rights report on 
Slovenia that "the independent media were active and expressed a variety of views 
without significant restriction."  That sentence is a departure from the department's 
previous assessments that 
the "the media were active and independent but did not express a broad range of 
views."  
 
Grims, the parliament member who championed the restructuring of RTV's council, 
had seized on the State Department's prior criticism of the media, using it as support 
for his program of "reform." At a press conference last year, he even glued the 
statement to the wall.  
 
The department's change of opinion has come as the current government has enjoyed 
a closer relationship with Washington. Unlike its predecessor, this government has 
sent troops to Iraq. Further, the Washington-based International Republican 
Institute has provided communications training to the Slovenian Democratic Party.  
The institute describes itself as a nonprofit, nonpartisan promoter of democracy. Its 
board of directors includes former political appointees in the Bush administration as 
well as the former chairmen of state and national Republican parties and Republican 
presidential candidate and Senator John McCain. 
 
Despite the U.S. government's seal of approval, several international watchdog 
groups have weighed in. Freedom House, a U.S.-based group that promotes free 
speech and democracy, has noted that the country's new press laws have "the 
potential to hinder press freedom." Freedom House singled out the new laws 
governing RTV as having been proposed without 
debate or input from local media.  
 
At its annual gathering last year, held in Slovenia, the European Federation of 
Journalists pronounced itself "deeply concerned with the recent intrusions of politics 
into the Slovenian media sphere, as well as by the ongoing lowering of social 
standards for journalists." It 
continued, "In the past year, the Slovenian government has drastically increased 
pressures on the media and journalists. ..." 
 
Evidence of such pressure has even started to come from the government itself. Upon 
her resignation in mid-June, Vice Minister for Economics Andrijana Starina Kosem 
wrote an open e-mail admitting that she had been tasked by Prime Minister Janez 
Jansa to manipulate Delo so that the ruling party would have a long-term presence on 
the paper's board of 
directors and would therefore maintain influence over its editorial 
policy.  
 
Jansa responded the same day, dismissing Kosem's statements as trivial.  
 


